sobota, 10 maja 2014

Pauper EDH. Decktech - Gelectrode

Spośród wszystkich formatów Magica, jednym z moich najulubieńszych jest Pauper EDH - łączy w sobie wszystko co fajne w zwykłym Commanderze (posiadanie generała, dostęp do dużej ilości kart, możliwość grania multiplayer) z niskimi cenami decków charakteryzującymi Paupera. Co do zasad to są one swoistego rodzaju miniaturą zasad pełnowymiarowego EDH. Gracze mają po 30 punktów życia, limit commander damage to 16 punktów damage'a,  commanderem jest stwór - uncommon, a reszta decku to commony. Można też używać kart które w najnowszej wersji mają wyższą rzadkość niż common, jeśli przynajmniej raz były wydrukowane jako common. Ogólnie format ten jest dobrym treningiem przed wkroczeniem w normalne EDH, a poza tym pozwala na dość ciekawe możliwości budowania decku. Oczywiście istnieją typowe archetypy takie jak Control, Aggro czy Voltron jednak ze względu na inną pulę dostępnych kart potrafią się one dość mocno różnić.


Moim pierwszym deckiem do Pauper EDH był niebiesko-czerwony deck z Gelectrode jako generałem. Pełną decklistę można znaleźć tutaj. Zasadniczo jest to deck kontrolny, ma sporo możliwości kontroli przebiegu gry dzięki kontrom i spaleniom, można łatwo stworzyć card advantage, a także skręcić się i zagrać przyzwoite combo z naszym generałem. Brakuje mi tylko jednej karty(Rhystic Study) ale gra się dobrze nawet bez niej. 



1.Generał
Gelectrode potrafi zadać sporą ilość obrażeń w krótkim czasie i przeciwnik nie jest w stanie ich zablokować. Aby maksymalnie wykorzystać jego umiejętność, pakiet instantów i sorcery w decku jest dość spory. Nasz jest jednak dość podatny na removal więc deck zawiera trochę spelli przeznaczonych specjalnie do jego ochrony. 


2.Akcesoria dla generała
- ochrona - Neurok Stealthsuit, Robe of Mirrors, Clout of the Dominus, Elgaud Shieldmate, Mizzium Skin - przeciwnicy będą zwykle chcieli dość szybko unieszkodliwić Gelectrode więc te spelle powinny im to udaremnić
- utility - Sigil of Sleep, Ophidian Eye, Quicksilver Dagger, Freed from the Real - czyli kilka sposobów jak zrobić z naszego commandera Death Star


3.Stwory
Kreatur w decku nie jest za wiele - zaledwie 13, jednak każda dobrze spełnia swoją funkcję.
- pingerzy - Razorfin Hunter, Vithian Stinger, Prodigal Pyromancer, Prodigal Sorcerer, Razorfin Hunter, Vulshok Sorcerer - słabsi krewni naszego generała, mogą również korzystać z jego akcesoriów, pomagają szybko pozbywać się mniejszych stworów i oczywiście stopniowa zjadać życie przeciwnika
- beaterzy - Nivix Cyclops, Kiln Fiend, Wee Dragonauts, Ulamog's Crusher - pierwsza trójka potrafi zadać naprawde sporo obrażeń w jednej turze korzystając z wszystkich instantów i sorcery które mamy, natomiast eldrazi jest jedną z bomb formatu i trafia do większości decków po prostu jako duż stwór który szybko miażdży wroga
- utility - Mulldrifter, Archaeomancer, Disruptive Pitmage - kolejno dodatkowy draw, wracanie jednego z licznych spelli z grobu i Force Spike wielokrotnego użytku, który w połączniu z Freed from the Real potrafi być naprawdę upierdliwy dla przeciwnika.


4.Instanty i sorcery
Rdzeń całego decka i paliwo dla generała. Duża częśc poza swoją główną funkcją pozwala nam ciągnąć karty lub daje się użyć ponownie.
- draw - Cerulean Wisps, Sleight of Hand, Sorcerous Sight, Preordain, Impulse, Think Twice, Crimson Wisps, Gitaxian Probe, Train of Thought, Catalog, Deep Analysis, Opt, Ponder - wszystkie te tanie spelle ciągnące nam karty poza oczywistą funkcją, pozwalają nam też stworzyć całkiem niezłe combo z Gelectrode
- kontry - Mindstatic, Force Spike, Stoic Rebuttal, Convolute, Negate, Runeboggle, Rewind, Arcane Denial, Essence Scatter, Mana Leak, Cancel, Bone to Ash - 'nuff said
- burn - Dead//Gone, Shock, Firebolt, Arc Lightning, Needle Drop, Barbed Lightning, Lightning Bolt, Staggershock, Geistflame, Shower of Sparks - Apply cold water to burned area
- bounce - Unsummon, Into the Roil, Repulse, Disperse, Capsize - pomagają ci poradzić sobie z wszystkim czego nie dasz rady skontrować lub zestrzelić
- treason - Ray of Command, Act of Treason, Traitorous Blood - ponieważ deck nie ma zbyt wielu duzych stworów to miło czasem jakiegoś ukraść
- evasion - Defy Gracity, Artful Dodge -  specjalnie dla nielicznych stworów w decku które zadają combat damage oraz jako tani trigger dla generała

5.Manabase
Dużą zaletą formatu jest to, że można łatwo i tanio złożyć dobry manabase do decku. W moim decku manabase wygląda następująco:
- 17 basic landów (6x Mountain, 11x Island)
- 4 cycle-landy (Smoldering Crater, Forgotten Cave, Lonely Sandbar, Remote Isle) - możliwość dodatkowego draw'u jest w tym decku naprawdę przydatna
- Evolvin Wilds, Terramorphic Expanse i Grixis Panorama - fetche dla ubogich
- 2 landy gildii - Izzet Guildgate i Izzet Boilerworks
- landy dające każdy kolor many - Command Tower, Rupture Spire i Transguild Promenade
- Halimar Depths - ustaw 3 górne karty biblioteki i udawaj zdziwienie gdy je ciągniesz
- Izzet Signet - minimalna rampa i mana fixing




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz